Effects of a Tabata training program on work-related stress in colombian workers with administrative positions

Efectos de un programa de entrenamiento con método Tabata en el estrés laboral de trabajadores colombianos con cargos administrativos

Main Article Content

Emerson Suárez Ayala Institución Universitaria Antonio José Camacho
Jhony Alexander Ramos Giraldo Institución Universitaria Antonio José Camacho
Patricia Alexandra García Garro Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

Work-related stress is a frequent cause of physical and mental overload, which leads to multiple health and work performance problems, such as difficulties in the level of attention, work pace, repetitiveness, absenteeism, among others. The objective of this study was to establish the effects of a Tabata training program on work-related stress in administrative workers. In this study, a non-randomized clinical trial was carried out, in which 44 men and women participated, the individuals were divided into two groups: intervention group and control group and were subjected to the Maslach Burnout Inventory (MBI) and International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) tests before and after the intervention. The findings of the study show that in the intervention group there was a significant decrease in emotional exhaustion [p=0.009], BMI [p=0.015] and an increase in the level of physical activity [p=0.002], after the training program. In the control group, a significant decrease in personal fulfillment [p=0.017] was found. These results lead to the conclusion that the Tabata high-intensity intermittent training method contributes to the decrease of the multiple problems derived from work-related stress, generating a positive impact on the health of the working population.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Emerson Suárez Ayala, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de Licenciatura en Ciencias del Deporte y la Educación Física y miembro del semillero de investigación IDEAS, adscrito al grupo de investigación y pedagogía de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Preparador físico personal y grupal en área de deporte y salud, con enfoque en trabajo HIIT funcional, crossfit level 1.

Jhony Alexander Ramos Giraldo, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de Licenciatura en Ciencias del Deporte y la Educación Física y miembro del semillero de investigación IDEAS, adscrito al grupo de investigación y pedagogía de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Docente de educación física con amplia experiencia y sólida formación en competencias socio-humanísticas, pedagógicas, didácticas e investigativas.

Patricia Alexandra García Garro, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Licenciada en Educación Física y Deportes de la Universidad del Valle, Magíster en Investigación y Docencia en Ciencias de la Actividad Física y la Salud de la Universidad de Jaén y estudiante de tercer año del Doctorado Interuniversitario en Cuidados Integrales y Servicios en Salud (universidades participantes Universidad de Lérida, Universidad Central de Catalunya y Universidad de Jaén), miembro activo del Grupo de Investigación en Pedagogía, líder del semillero de investigación IDEAS.

References

Aniţei, M., Stoica, I. y Samsonescu, M. (2013). Particularidades de los rasgos de personalidad y estrés percibido en el lugar de trabajo para los trabajadores jóvenes en Rumanía. Procedimientos-Ciencias sociales y del comportamiento, 84, 1010-1014.

Aranda Beltrán, C., Pando Moreno, M, y Salazar Estrada, J.G. (2016). Confiabilidad y validación de la escala Maslach Burnout Inventory (Hss) en trabajadores del occidente de México. Salud Uninorte, 32(2),218-227. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81748361005 DOI: https://doi.org/10.14482/sun.32.2.8828

Calero Morales, S., Klever Díaz, T., Caiza Cumbajin, M. R., Rodríguez Torres, Á. F., y Analuiza Analuiza, E. F. (2016). Influencia de las actividades físico-recreativas en la autoestima del adulto mayor. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 35(4), 366-374.

Calero Morales, S., Maldonado Velasco, I. M., Fernández Lorenzo, A., Rodríguez Torres, Á. F. & Otáñez Enríquez, N. R. (2016). Actividades físico-recreativas para disminuir la obesidad en mujeres entre los 35-50 años de edad. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 35(4), 375-386.

Cordero, A., Masiá, M. D. y Galve, E. (2014). Ejercicio físico y salud. Revista Española de Cardiología, 67(9), 748-753. DOI: https://doi.org/10.1016/j.recesp.2014.04.007

Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F. y Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine and science in sports and exercise, 35(8), 1381–1395. https://doi.org/10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB DOI: https://doi.org/10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB

Cruz-Sánchez, Ernesto de la, Moreno-Contreras, Maria Isabel, Pino-Ortega, José, & Martínez-Santos, Raúl. (2011). Actividad física durante el tiempo libre y su relación con algunos indicadores de salud mental en España. Salud mental, 34(1), 45-52. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252011000100006&lng=es&tlng=es.

De Arco Paternina, L. K. y Castillo Hernández, J. A. (2020). Síndrome de Burnout en época de pandemia: caso colombiano. Interconectando Saberes, 10, 115–123. https://doi.org/10.25009/is.v0i10.2675 DOI: https://doi.org/10.25009/is.v0i10.2675

Delgado Salazar, C., Mateus Aguliera, E., Rincón Bolivar, L., & Villamil Parra, W. (2019). Efectos del ejercicio físico sobre la depresión y la ansiedad. Revista Colombiana De Rehabilitación, 18(2), 128-145. https://doi.org/10.30788/RevColReh.v18.n2.2019.389 DOI: https://doi.org/10.30788/RevColReh.v18.n2.2019.389

Emberts, T., Porcari, J., Dobers-Tein, S., Steffen, J. y Foster, C. (2013). Intensidad del ejercicio y gasto energético de un entrenamiento de tabata. Revista de ciencia y medicina del deporte, 12(3), 612–613.

García-Garro, P. A., Aibar-Almazán, A., Rivas-campo, Y., Vega-Ávila, G. C., Afanador-restrepo, D. F., Martínez-Amat, A., Castellote-caballero, Y. y Hita-contreras, F. (2021). The Association of Cardiometabolic Disease with Psychological Factors in Colombian People during the COVID-19 Pandemic : A Cross-Sectional Study. Journal of Clinical Medicine, 10(21). DOI: https://doi.org/10.3390/jcm10214959

Gibala, M. J. y Jones, A. M. (2013). Physiological and performance adaptations to high-intensity interval training. Nestle Nutrition Institute workshop series, 76, 51–60. https://doi.org/10.1159/000350256 DOI: https://doi.org/10.1159/000350256

Gibala, MJ, Little, JP, Macdonald, MJ y Hawley, JA (2012). Adaptaciones fisiológicas al entrenamiento a intervalos de alta intensidad y bajo volumen en la salud y la enfermedad. The Journal of Physiology, 590 (5), 1077–1084. https://doi.org/10.1113/jphysiol.2011.224725 DOI: https://doi.org/10.1113/jphysiol.2011.224725

Jaramillo, L. S. y Burbano, D. (2015). Actividades recreativas acuáticas en el desarrollo psicomotriz en niños de 6 a 15 años con parálisis cerebral leve, moderada. Lecturas: Educación Física y Deportes, (210), 15.

Jaramillo, L. S., Pesantez, T. M. y Coca, O. C. (2015). Incidencia de las actividades físicorecreativas, en la condición física de mujeres aspirantes a policías de la provincia de Pichincha. Lecturas: Educación física y deportes, (210), 3.

Juárez García, A. (2014). Entrevista con Christina Maslach: reflexiones sobre el síndrome de Burnout. Liberabit, 20(2), 199-208.

Martínez Pérez, A. (2010). El síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, 0(112), 42. https://doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80

Mejía, I. A. O., Morales, S. C., Orellana, P. C. y Lorenzo, A. F. (2017). Efecto de las actividades físicas en la disminución del estrés laboral. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(3), 342-351.

Montero Ordóñez, L.F. (2015). El programa de recreación físico deportiva como opción para minimizar el sedentarismo en el tiempo libre de los adolescentes del Colegio Atahualpa del cantón Machala. Maestría en Entrenamiento Deportivo. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Matriz Sangolquí.

Morales, M. G. G., Silla, J. M. P. y Rodríguez-Molina, I. (2011). El absentismo laboral: Antecedentes, consecuencias y estrategias de mejora. Universitat de València.

Navas, J. X. M., Torres, D. M. O., López, C. W. Z. y Morales, S. C. (2015). Mejoramiento del estado de ánimo del adulto mayor a través de actividades recreativas. EFDeportes, 20(22). https://www.efdeportes.com/efd212/estado-de-animo-del-adulto-mayor.htm

Olson, M. (2013). Ejercicio de intervalo de Tabata: gasto de energía y respuestas post-ejercicio. Ejercicio deportivo de ciencia médica, 45, S420.

Osorio, J.E. y Cárdenas Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13 (1), 81-90. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2017.0001.06 DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2017.0001.06

PAHO (2017). Guía de actividad física-¡A moverse!. Recuperado de: https://www.paho.org/uru/dmdocuments/WEB%20- %20Guia%20de%20actividad%20fisica2%20-%20MSP-compressed.pdf

Peñailillo Escarate, L., Mackay Phillips, K., Serrano Duarte, N., Canales Espinoza, P., Miranda Herrera, P. y Zbinden-Foncea, H. (2016). Efectos de la suplementación de omega-3 y entrenamiento de intervalos de alta intensidad en el rendimiento físico, presión arterial y composición corporal en individuos sedentarios con sobrepeso. Nutrición Hospitalaria, 33(4), 848-855. https://dx.doi.org/10.20960/nh.380 DOI: https://doi.org/10.20960/nh.380

Ramón Suárez, G., Zapata Vidales, S. y Cardona-Arias, J. (2014). Estrés laboral y actividad física en empleados. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 10 (1), 131-141. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982014000100010&lng=en&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2014.0001.09

Rössler W. (2012). Stress, burnout, and job dissatisfaction in mental health workers. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 262(2), S65–S69. https://doi.org/10.1007/s00406-012-0353-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s00406-012-0353-4

Silva, N. B. F. (2021). Efectos del entrenamiento en intervalos de alta intensidad en adultos mayores: una revisión sistemática (Effects of high-intensity interval training in older adults: a systematic review). Cultura, Ciencia y Deporte, 16(48), 187-198. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v16i48.1627

Vieco Gómez, G. F., y Abello Llanos, R. (2014). Factores psicosociales de origen laboral, estrés y morbilidad en el mundo. Psicología Desde El Caribe, 31(2), 354–385.https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/5544 DOI: https://doi.org/10.14482/psdc.31.2.5544

Wilmot, E. G., Edwardson, C. L., Achana, F. A., Davies, M. J., Gorely, T., Gray, L. J., Khunti, K., Yates, T., & Biddle, S. J. (2012). Sedentary time in adults and the association with diabetes, cardiovascular disease and death: systematic review and meta-analysis. Diabetologia, 55(11), 2895–2905. https://doi.org/10.1007/s00125-012-2677-z DOI: https://doi.org/10.1007/s00125-012-2677-z

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |