ICT, a bet for the teaching of Mathematics and Physics in secondary education

Las TIC, una apuesta para la enseñanza de las Matemáticas y la Física en la educación media

Main Article Content

María del Pilar Rodríguez Plaza
Gloria Stella Zambrano Cerón
Bryan Camilo Hernández
Abstract

This article aims to show the development of a research experience that achieved the final product design of a Web page with pedagogical and curricular contents for the teaching of mathematics and physics in grades 10 and 11 of the Santa Mariana de Jesús Cali high school. The Website is called Mate club. The research experience started from the academic need of students and teachers to improve the academic performance that was presented inside the classroom. The results of the research were obtained from the method of triangulation and longitudinal to identify the progress of the learning that was reaching students in the school year 2018. The results show that there were advances in academic performance in the areas of mathematics and physics in grades 10 and 11, Mate Club was once implemented as a pedagogical resource in the classroom. 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

María del Pilar Rodríguez Plaza, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Licenciada en Pedagogía Infantil de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Integrante del Semillero de Investigación en Educación y Tecnología (SIET).

Gloria Stella Zambrano Cerón, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Licenciada en Pedagogía Infantil de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Integrante del Semillero de Investigación en Educación y Tecnología (SIET).

Bryan Camilo Hernández, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Psicólogo egresado de la Universidad San Buenaventura de Cali. Docente e investigador de la Facultad de Educación a Distancia y Virtual de la UNIAJC. Pertenece al Grupo de Investigación en Pedagogía (GIP) y Coordinador del Semillero de Investigación en Educación y Tecnología (SIET). Ha trabajado en líneas de investigación en evaluación y procesos pedagógicos. 

References

Arnau, Jaume, & Bono, Roser. (2008). Estudios longitudinales de medidas repetidas: Modelos de diseño y análisis. Escritos de Psicología (Internet), 2(1), 32-41. Recuperado en 02 de agosto de 2019, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092008000300005&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v2i1.13356

Arrieta, J. E. (2013). Las TIC y las matemáticas, avanzando hacia el futuro. Informe de grado de maestro en educación primaria. España: Universidad de Cantabria.

Bakia, M., Murphy, R., Anderson, K., & Trinidad, G. (2011). International Experiences with Technology in Education: Final Report. Washington, D.C.: U.S. Department of Education. Documento mimeografiado

Calleja, R. (2010). Un modelo educativo para el siglo XXI. Comunidad escolar, 88. Recuperado de: http://comunidad-escolar.pntic.mec.es/880/report1.html

Castro, S., Gusman, B. y Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23), 213-234. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311

García, A y Gil, M. R. (2006). Entornos constructivistas de aprendizaje basados en simulaciones informáticas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(2), 304-322.

Hand, D. y Crowder, M. (1996). Practical longitudinal data analysis. London: Chapman & Hall. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-3033-0

Hermosa Del vasto, P. M. (2015). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Rev. Cient. Gen. José María Córdova, 13(16), 121-132. DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.34

Jiménez, C. (2018) ¿CUÁLES SON LAS CARRERAS CON MÁS FUTURO LABORAL? Revista Forbes de España. Recuperado de http://forbes.es/business/37068/cuales-las-carreras-mas-futuro-laboral/

Losada A. y Moreno H. (2003). Competencias básicas aplicadas al aula. Bogotá: Ediciones SEM.

Nieves, M. (1993). Actitudes hacia la matemática y rendimiento escolar. España: Isla de Tenerife

Pérez, A. S. (2010). Importancia de las TIC en la escuela. Revista para profesionales de la enseñanza, (7), 1-7.

Riveros, H. (1995). El papel del laboratorio en la enseñanza de la física en el nivel medio superior. Perfiles Educativos, (68) Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206806.

Ruiz S. J. (2008). Problemas actuales de la enseñanza aprendizaje de la matemática Revista Iberoamericana de Educación Universidad de Camagüey, Cuba. 47(3), 1-8.

The European Parliament and the Council of the European Union. (2006). On key competences for lifelong learning (2006/962/EC). Disponible (30/12/2006). Recuperado de: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF

UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. París: Unesco. Recuperado de: http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Vargas, G. (2015). Las TIC en la educación. Instituto pedagógico. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.16.1598.2015

Villella, J. (1996). Sugerencias para la clase de Matemática. Argentina: AIQUE.

Vivancos, M. (2013). El futuro de la educación y las TIC.

Valencia, M. T., Serna, C. A., Ochoa, A. S., Caicedo, T. A., Monte, G. J. y Chávez, V. J. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Santiago de Cali: Universidad Javeriana y Unesco

OJS System - Metabiblioteca |