Plant new ideas in the academic publishing world. The redesign of the UNIAJC magazine Sapientía

Plantar nuevas ideas en el mundo editorial académico. El rediseño de la revista Sapientía de la UNIAJC

Main Article Content

Mónica Peláez Montoya Institución Universitaria Antonio José Camacho
Keyla Tatiana Tejada Pineda Institución Universitaria Antonio José Camacho
Angie Melissa Tobar Bolaños Institución Universitaria Antonio José Camacho
Lina Marcela Tejada Pineda Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

This project was born from the need to renew the image of the Sapientía magazine within the Antonio José Camacho Institution, within the redesign process the relationship between the student body and the popular science magazines is questioned, a relationship that in most cases usually goes from little to none; A problem that gives rise to the problem question of this research How to make the contents of popular academic journals more digestible to bring university students closer to a taste for research?


It is then that this project seeks to provide a solution to the aforementioned problem, through a conscious design process that seeks to bring the student body closer to the research field.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Mónica Peláez Montoya, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Docente del programa Diseño Visual de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la UNIAJC. Diseñadora Gráfica, Pedagoga Visual. Especialista en Educación Artística. Maestrante en Educación. Fotógrafa aficionada.

Keyla Tatiana Tejada Pineda, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de Diseño Visual e integrante del semillero Alografía adscrito a la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la UNIAJC.

Angie Melissa Tobar Bolaños, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de Diseño Visual e integrante del semillero Alografía adscrito a la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la UNIAJC.

Lina Marcela Tejada Pineda, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de Diseño Visual e integrante del semillero Alografía adscrito a la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la UNIAJC.

References

Alfonso, F. (2010). Una revisión crítica del proceso de “peer review”. Archivos de Cardiología del México, 80(4), 272-282.

Benavides G., E. (2013). Diseño de un prototipo de revista de divulgación académica (Trabajo de grado). Universidad Piloto de Colombia. Bogotá, Colombia.

Brown, T. (2009). Change by design – how design thinking transforms organizations and inspires innovation. Harper Collins.

Buzan, T. (1996). El libro de los mapas mentales. Editorial Urano.

Caldwell C. y Zapaterra, Y. (2014). Diseño editorial: periódicos y revistas / medios impresos y digitales. Editorial Gustavo Gili.

Corte, E. E. (2009). Investigación basada en el diseño: un enfoque prometador para cerrar la brecha entre la teoría y las prácticas educativas. Ponencia magistral para el X Congreso Mexicano de Investigación Educativa. Veracruz, Septiembre 21-26, 2009.

Delgado, K. (2015). Aprendizaje colaborativo: teoría y práctica. Magisterio Editorial.

Frascara, J. (2005). Diseño gráfico para la gente: comunicaciones de masa y cambio social. Argentina. Ediciones Infinito.

Gibelli, T. (2014). La investigación basada en diseño para el estudio de innovación en educación superior que promueve la autorregulación del aprendizaje utilizando TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencias, Tecnología, Innovación y Educación, 2-16.

González, Mª P., Silva, M. y Cornejo, J. M. (1996). Equipos de trabajo efectivos. EUB.

Guillamón, A. (2006). La edición de revistas científicas: directrices, criterios y modelos de evaluación. Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología.

Hernández C., M.P. (2010). Guía de diseño editorial para revistas de divulgación académica. Especialización en edición de publicaciones Escuela Interamericana de Bibliotecología Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.

Ruíz Herrera, D., Paz Enrique, L. E., y Hernández Alfonso, E. A. (2018). Diseño de la revista científica electrónica “Investigación Multimedia”. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, 105(2018), 1-34.

Kastika, E. (2021). Qué es el pensamiento de diseño. Podcast. Recuperado de: https://open.spotify.com/episode/7J4X78viky0tpjG3gPMcVW?si=QpG9X5AmTlyljDDiQucsqA&nd=1

Lesley, J. (2013). The modern magazine: visual journalism in the digital era. Laurence King Publishing.

López V., M. (2009). Guía de estilo editorial para obras académicas. Ediciones del Ermitaño. Centro Regional de Investigaciones Universitarias. Universidad Nacional Autónoma de México.

López, M. y Cordero, G. (2005). Un intento por definir las características generales de las revistas académicas electrónicas. Razón y Palabra, 43, pp. 1-31.

Lupton, E. (2017). Intuición, acción, creación. Graphic design thinking. Editorial Gustavo Gili.

Rodgers Paul, M.A. (2012). Métodos de investigación para el diseño de producto. Blume.

Romero-Ariza, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: dbr, desafíos y oportunidades. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 159-176. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Editorial Papano.

Sanders, E. & Stappers, P. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign. 4, 5-18. 10.1080/15710880701875068. DOI: https://doi.org/10.1080/15710880701875068

The Design-Based Research Collective (2003). Design-based research: an emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X032001005

Visocky O ́Grady Jenny & Visocky O ́Grady Ken (2018). Manual de investigación para diseñadores. Blume.

OJS System - Metabiblioteca |