Investigación, creatividad y aprendizaje en la educación superior.

Investigación, creatividad y aprendizaje en la educación superior.

Main Article Content

Hernán Zuluaga Albarracín Institución Universitaria Antonio José Camacho
Juan Carlos Manrique Mosquera Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

In this article a reflection is made around the field that delimits the intersection of creativity, research and learning in Higher Education and how from the different work perspectives of each of them it is possible to establish a relationship with the others. This relationship develops from different types of degree work, deepening the systematization of experiences as an alternative that allows us to reflect on the impact of applied research in social and academic communities. There are two central theses that are developed: 1. Research is a field of work that requires and encourages creative thinking, allows learning processes and achieve the goals of higher education. 2. The methodological design is a crucial point in the research process that highlights the creativity of the researcher as such or of the researcher in training, to solve the questions that guide their work. This reflection is the product of the academic discussions that take place within the Pedagogy Research Group (GIP) (category C, Colciencias), and the Seed Research Seedbed, of the Faculty of Distance and Virtual Education of the Antonio University Institution José Camacho.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Hernán Zuluaga Albarracín, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Antropólogo, Universidad del Cauca; Especialista en Investigación Educativa Universitaria, USB CINDE; Aspirante al Doctorado en Ciencias Pedagógicas, Universidad Enrique José Varona, Habana – Cuba; Docente tiempo completo Institución Universitaria Antonio José Camacho. Miembro del Grupo de Investigación en Pedagogía, GIP.

Juan Carlos Manrique Mosquera, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Psicólogo, Universidad del Valle; Mg. en Psicología con énfasis en Desarrollo Cognitivo, Universidad del Valle; Aspirante al Doctorado en Ciencias Pedagógicas, Universidad Enrique José Varona, Habana , Cuba; Docente tiempo completo Institución Universitaria Antonio José Camacho. Miembro del Grupo de Investigación en Pedagogía, GIP. Lider del semillero de investigación Siembra – Uniajc.

References

Cendales González, L. (2003). La sistematización de experiencias. organizado por el Centro Latinoamericano y del Caribe para el Desarrollo Cultural (CLACDEC) del Consejo Nacional de la Cultura (CONAC). Recuperado el 27 de Septiembre de 2012, de http://www.mimdes.gob.pe/files/DIRECCIONES/DGPDS/sistematizacion_marco.pdf

Huidobro Salas, T., & Gonzáles Marquéz, J. (2005). Una definición de la creatividad a través de 24 autores seleccionados. España: Universidad Complutense de Madrid. Obtenido de http://site.ebrary.com/lib/uniajccsp/Doc?id=10091127&ppg=129

Jara Holliday, Ó. (Abril de 2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Cochabamba, Bolivia: Intercooperation, s.p

Lavín Herrera, S. (2010). Marco conceptual de la sistematización de experiencias. Lima, Peru. Recuperado el 27 de Septiembre de 2012, de http://www.mimdes.gob.pe/files/DIRECCIONES/DGPDS/sistematizacion_marco.pdf

Manrique Mosquera , J. C., & Zuluaga Albaracín, H. (Junio - Julio de 2015). Abordaje Conceptual y Metodologico de los Imaginarios de las Matematicas. Educação Matemática em Revista, 2 (01), 13-25. Recuperado el 16 de Marzo de 2019, de http://www.famper.com.br/arquivos/revistaeletronica/abordaje-conceptual-y-metodologico-de-los-imaginarios-de-las-matematicas_1432585370.pdf

Tréllez Solís, E. (2010). Marco conceptual de la sistematización de experiencias. Lima, Peru: Dirección General de Políticas de Desarrollo Social Dirección de Investigación y Desarrollo Social, Li. Recuperado el 27 de Septiembre de 2012, de http://www.mimdes.gob.pe/files/DIRECCIONES/DGPDS/sistemati

OJS System - Metabiblioteca |