Investigación, creatividad y aprendizaje en la educación superior.
Investigación, creatividad y aprendizaje en la educación superior.
Main Article Content
In this article a reflection is made around the field that delimits the intersection of creativity, research and learning in Higher Education and how from the different work perspectives of each of them it is possible to establish a relationship with the others. This relationship develops from different types of degree work, deepening the systematization of experiences as an alternative that allows us to reflect on the impact of applied research in social and academic communities. There are two central theses that are developed: 1. Research is a field of work that requires and encourages creative thinking, allows learning processes and achieve the goals of higher education. 2. The methodological design is a crucial point in the research process that highlights the creativity of the researcher as such or of the researcher in training, to solve the questions that guide their work. This reflection is the product of the academic discussions that take place within the Pedagogy Research Group (GIP) (category C, Colciencias), and the Seed Research Seedbed, of the Faculty of Distance and Virtual Education of the Antonio University Institution José Camacho.
Downloads
Article Details
Cendales González, L. (2003). La sistematización de experiencias. organizado por el Centro Latinoamericano y del Caribe para el Desarrollo Cultural (CLACDEC) del Consejo Nacional de la Cultura (CONAC). Recuperado el 27 de Septiembre de 2012, de http://www.mimdes.gob.pe/files/DIRECCIONES/DGPDS/sistematizacion_marco.pdf
Huidobro Salas, T., & Gonzáles Marquéz, J. (2005). Una definición de la creatividad a través de 24 autores seleccionados. España: Universidad Complutense de Madrid. Obtenido de http://site.ebrary.com/lib/uniajccsp/Doc?id=10091127&ppg=129
Jara Holliday, Ó. (Abril de 2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Cochabamba, Bolivia: Intercooperation, s.p
Lavín Herrera, S. (2010). Marco conceptual de la sistematización de experiencias. Lima, Peru. Recuperado el 27 de Septiembre de 2012, de http://www.mimdes.gob.pe/files/DIRECCIONES/DGPDS/sistematizacion_marco.pdf
Manrique Mosquera , J. C., & Zuluaga Albaracín, H. (Junio - Julio de 2015). Abordaje Conceptual y Metodologico de los Imaginarios de las Matematicas. Educação Matemática em Revista, 2 (01), 13-25. Recuperado el 16 de Marzo de 2019, de http://www.famper.com.br/arquivos/revistaeletronica/abordaje-conceptual-y-metodologico-de-los-imaginarios-de-las-matematicas_1432585370.pdf
Tréllez Solís, E. (2010). Marco conceptual de la sistematización de experiencias. Lima, Peru: Dirección General de Políticas de Desarrollo Social Dirección de Investigación y Desarrollo Social, Li. Recuperado el 27 de Septiembre de 2012, de http://www.mimdes.gob.pe/files/DIRECCIONES/DGPDS/sistemati