Superheroes and heroines at the U. Significant learning experience, for the institutional chair subject
Superhéroes y heroínas en la U. Experiencia de aprendizaje significativa, para la asignatura de cátedra institucional
Main Article Content
This work presents the development of the learning experience called Superheroes and heroines in the U, carried out with first semester students group SB125, from the Bachelor of Sports Sciences and Physical Education program of the Antonio José Camacho University Institution of the city of Cali, Colombia. The experience was carried out under the methodology of a learning landscape through the Genially digital tool, which in turn was accompanied by challenges to facilitate the appropriation and verification of knowledge, related to the subject of Institutional Chair.
The Superheroes and Heroines learning experience at the U arises from a need on the part of teachers to integrate new didactic strategies in their teaching practice, for the development of the Institutional Chair subject, thus influencing the importance of attending to the different learning styles of the students and the universal design for learning, elements that were fundamental for the design of the activities in a diversified way and with the integration of Information and Communication Technologies (ICT), Learning Technologies and Knowledge (TAC) and the Technologies of Empowerment and Participation (TEP), managing to develop an innovative proposal that in its methodological route, presents a planned work, of continuous reflection, discovery, and that respects the learning rhythms, preferences and needs of the students and the institutional context.
Downloads
Article Details
Galván, Z. (2011). Criterios para propiciar el aprendizaje significativo en el aula [proyecto en línea] Gobierno del Estado de Hidalgo. Secretaría de Educación Pública de Hidalgo. http://www.buenastareas.com/ensayos/Criterios-Para-Propiciar-El-Aprendizaje- Significativo/2506653.html.
Mosquera, I. (1 de abril de 2019). Paisajes de aprendizaje: personalización y atención a la diversidad. UNIR Revista. https://www.unir.net/educacion/revista/paisajes-de- aprendizaje-personalizacion-y-atencion-a-la-diversidad/
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (INTEF) y Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Gobierno de España). (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. http://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Común-de- Competencia-Digital-Docente.pdf
De-Benito, B., Moreno-García, J., & Villatoro Moral, S. (2020). Entornos tecnológicos en el codiseño de itinerarios personalizados de aprendizaje en la enseñanza superior. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (74), 73-93. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1843 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1843
Ministerio de Educación Nacional-MEN. (2008). Apropiación de TIC en el desarrollo profesional docente v2.0. Programa nacional de uso de medios y nuevas tecnologías. Bogotá: Ruta de desarrollo profesional docente para el uso de nuevas tecnologías. MEN.
UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICs en Educación en América Latina y el Caribe. Unesco. http://www. unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
Mejía, G., J. (2022). Propuesta de innovación educativa mediante un paisaje de aprendizaje, para apoyar el proceso de preparación a la vida universitaria (PVU) a estudiantes de educación superior de la Unicamacho. (12), 1-49.