The concept of Physical Education in Colombia: a documentary review from 2010 to 2022

El concepto de Educación Física en Colombia: una revisión documental desde el año 2010 al 2022

Main Article Content

Diana Enríquez Mera Institución Universitaria Antonio José Camacho
Kathryn Yesenia Caro Mera Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

The following paper is part of a descriptive documentary review investigation that subscribes to the research seedbed “Siembra – pedagogía infantil SIPI”, at the Faculty of Distance and Virtual Education of the Antonio José Camacho University Institution in Cali, Colombia, which focuses on the review of the conception of the curricular structure of physical education in Colombia, through the review of official documents from the year 2010 to 2022. For the development of the main objective, some of the main national references are identified, such as Law 115 of 1994 of Colombia, the Curricular Guidelines for Physical Education, Recreation and Sport in Colombia, proposed by the Ministry of Education of Colombia in 2002, and the Curricular Guidelines for physical education, recreation and sport in basic and secondary education, also proposed by the Ministry of Sports of Colombia in the year 2022, with the purpose of obtaining basic knowledge about the development of the concept of Physical Education as a school area, permiting the reinforcing the state of knowledge on the subject, of which its absence is notorious within the existing literature.


The research is methodologically located within the interpretative paradigm, based on the application of the qualitative method of the author Rafael Bisquerra Alzina (2004), which allowed the analysis of the concept of Physical Education from the year 2010-2022 in the Colombian territory.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Diana Enríquez Mera, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Tecnóloga en Entrenamiento Deportivo del SENA, Licenciada en Ciencias del Deporte y la Educación Física en la Institución Universitaria Antonio José Camacho. 

Kathryn Yesenia Caro Mera, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Magíster en Motricidad-Desarrollo Humano, Especialista en Pedagogía Infantil y Licenciada en Educación Física y Deporte. Actualmente Docente Universitaria tiempo completo de la Licenciatura en Ciencias del Deporte y la Educación Física de la Institución Universitaria Antonio José Camacho, perteneciente al grupo de investigación GIP de la Facultad de Educación a Distancia y Virtual.

References

Aguirre, L., López, J., y Villamizar, D. (2019). Revisiones y reflexiones en la educación física: un camino de lo conceptual a lo investigativo en la escuela. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7679

Bisquerra, R. (coord.). (2004). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla.

Conde, G., Camargo, D. y Galak, E. (2023). Educación, prácticas y cuerpo. Ediciones Usta. file:///C:/Users/BELL/Downloads/Obracompleta.Coleccionestudioseneducacion.2023Condegaviota%20(1).pdf

Durán, W. (2023). La educación física como una práctica de la corporeidad [tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/18750/LA%20EDUCACION%20FISICA%20COMO%20UNA%20PR%C3%81CTICA%20DE%20LA%20CORPOREIDAD.pdf?sequence=2&isAllowed=y

El Congreso de la República de Colombia. (1994, 08 de febrero). Ley 115. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Galeano, M. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Fondo Editorial FCSH.

Gallo, L. E. y Urrego, L. (2015). Estado de conocimiento de la Educación Física en la investigación educativa. Perfiles educativos, 37(150), 143-155. https://www.redalyc.org/pdf/132/13242743009.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.150.53170

Gallo, L. (2017). Variaciones sobre la motricidad en la educación del cuerpo. Revista Impetus, 10(2), 127-138. https://revistas.unillanos.edu.co/index.php/impetus/article/view/417 DOI: https://doi.org/10.22579/20114680.417

González Correa, A. y González Correa, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Revista hacia la promoción de la salud, 15(2), 173-187. https://www.redalyc.org/pdf/3091/309126694012.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2002). Lineamientos curriculares Educación Física, Recreación y Deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-339975_recurso_10.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Documento N° 15. Orientaciones Pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Orientaciones curriculares para la educación física recreación y deporte en educación básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-411706_recurso_2.pdf

Ocaña, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias humanas y sociales. Ediciones de la U.

Ordoñez, N. (2023) El pasado, presente y futuro de la reforma del sector de la educación física, actividad física y deporte en Colombia. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 9(2). https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/issue/view/90 DOI: https://doi.org/10.31910/rdafd.v9.n2.2023.2472

Parlebas, P. (2001). Juegos, Deportes y Sociedad. Léxico de Praxiología motriz. Editorial Paidotribo.

Urrego, L. (2012). Un análisis parcial a la producción académica en el campo profesional de la educación física en Colombia. Revista Brasileira de Ciencias do Esporte, 34(1), pp. 127-148. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=401338560010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000100010

Urrego, L. (2014). Estudio de la producción de conocimiento en la Educación Física en Colombia entre 1990 y 2006 [tesis de doctorado, Universidad Nacional de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/4978

Urrego, L. (2017). Problemas de edición, difusión y divulgación de la producción de conocimiento en educación física, deporte y lúdica en Colombia. Revista Universidad de la Rioja, 36(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7349491 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v36n1a01

Wilches, D. (2012). Ideas influyentes en la teoría de la Educación Física de la Facultad de Educación Física de la Universidad Pedagógica Nacional entre 1975 y 2000. Revista Educación, Física y Deporte, 31(2). https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/14408 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.14408

OJS System - Metabiblioteca |