Learning case for the subject of operational safety for the aeronautical military science program of the Escuela Militar de Aviación “Marco Fidel Suárez”
Caso de aprendizaje para la asignatura de seguridad operacional para el programa de ciencias militares aeronáuticas de la Escuela Militar de Aviación “Marco Fidel Suárez”
Main Article Content
This case study aims to structure a didactic strategy for decision making in the elective course "Crew Resource Management (CRM)" in Flight Training, within the academic program of Aeronautical Military Sciences, in which future pilots of the Colombian Air Force FAC are trained.
The research follows a mixed approach, combining quantitative and qualitative methods. The analysis of information will include manuals and other institutional documents, as well as the experiences of national and international companies. The techniques used to collect information include interviews with experts who, by virtue of their training and experience, have applied this knowledge in the FAC; active and retired officers from the Operational Safety Office of Air Combat Command No. 7; pilots who have been part of combat and flight training groups; and experts in aeronautical psychology with several years of experience in the field of CRM. The results of this research are aimed at improving the external and internal communication of crews from Operational Safety with CRM issues to avoid as many accidents as possible and thus achieve a safe and efficient flight.
Downloads
Article Details
Acuña, C. H. (2013). El entrenamiento CRM aplicado al ámbito de Fuerza de Submarinos de la Armada Argentina (Operaciones de submarinos y de buzos tácticos). Edu.ar. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/1928/1/acuna_ch_2013.pdf
ANAC. (2019). Manual del instructor de vuelo. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/manual-de-instructor-de-vuelo-digital-final.pdf
Autoridad Aeronáutica del Estado. (2021). Prevención de Accidentes en Tierra “GAP”. https://cdn979857.fac.mil.co/sites/aaaes/files/2021-09/boletin_seguridad_oper._no.01-2021_gap_v2.pdf
Barrientos, F. C. (2020). “CRM” en aviación y la importancia del liderazgo. Revista de Marina, (974). https://revistamarina.cl/revistas/2020/1/fcornejob.pdf
CAE. (2023). Multi-crew cooperation (MCC). https://www.cae.com/civil-aviation/aviation-training/airline-pilot-training/multi-crew-cooperation-mcc/
Calvo Castillo, M. Ángel. (2020). El espacio aéreo y su reglamento internacional. Iuris Tantum, 34(31), 111–124. https://doi.org/10.36105/iut.2020n31.09
Chica Castañeda, P. A. (2014). Diseño del control estadístico de los niveles aceptables de Seguridad Operacional en Colombia [Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/13041/DISE%C3%91O%20DEL%20CONTROL%20ESTADISTICO%20DE%20LOS%20NIVELES%20ACEPTABLES%20DE%20SEGURIDAD%20OPERACIONAL%20EN%20COLOMBIA.pdf?sequence=2&isAllowed=y
De Camacho, N. C. (2013). El Syllabus. https://utp.ac.pa/documentos/2016/pdf/el-tecnologico-23-el-syllabus.pdf
FAC. (2022). Misión, visión y funciones. Fuerza Aeroespacial Colombiana. https://www.fac.mil.co/es/conozcanos/mision-vision-y-funciones
García M., D. (2018). CRM Indicador de Desempeño Grupal. Gov.co. https://www.aerocivil.gov.co/aerocivil/Congreso-Internacional-Medicina-Aeroespacial/Memorias/Memorias_Congreso%20Internacional%20de%20Medicina%20Aeroespacial/Diego%20Garcia%20I_CRM%20team%20performnce.pdf
Jiménez González, A., Javier, F., & Zepeda, R. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. http://192.100.162.123:8080/bitstream/123456789/1439/1/Las%20estrategias%20didacticas%20y%20su%20papel%20en%20el%20desarrollo%20del%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje.pdf
MAGSO. (2020). Manual de Gestión de la Seguridad Operacional. Mil.co. https://www.fac.mil.co/sites/default/files/linktransparencia/Planeacion/Manuales/manuales2022/magso_2020.pdf
MOPED. (2017). Modelo Pedagógico SEFAC. https://www.fac.mil.co/sites/default/files/linktransparencia/Planeacion/Manuales/manuales2022/moped_2017.pdf
Muñoz Marrón, D. (2018). Factores humanos en aviación: CRM (Crew Resource Management - gestión de recursos de la tripulación). Papeles del psicólogo, 39(3). https://doi.org/10.23923/pap.psicol2018.2870
Neto, P. (2016). History of crew resource management - Part II. https://www.linkedin.com/pulse/history-crew-resource-management-part-ii-paulo-neto
NTSB. (2014). Descent below visual glidepath and impact with seawall. https://www.ntsb.gov/investigations/accidentreports/reports/aar1401.pdf
OACI. (2007). Plan global OACI para la seguridad operacional de la aviación. https://www.icao.int/secretariat/airnavigation/documents/gasp/gasp_sp.pdf
PEFA. (2008). Proyecto Educativo de las Fuerzas Armadas. https://www.mindefensa.gov.co/irj/go/km/docs/Mindefensa/Documentos/descargas/estrategia_planeacion/desa_capital/Pagina/PEFA_FINAL.pdf
Pereira Manrique, F. (2016). Psicología del error y sistema de gestión de recursos para el control de riesgos (SisGRECOR). Academia y Virtualidad, 5(1), 206–221. https://doi.org/10.18359/ravi.2617
PESE. (2008). Plan Estratégico del Sistema Educativo de las Fuerzas Armadas. https://www.mindefensa.gov.co/irj/go/km/docs/Mindefensa/Documentos/descargas/estrategia_planeacion/desa_capital/Pagina/PESE_FINAL.pdf
Saab. (2022). Entrenando a los pilotos de combate de mañana. https://www.saab.com/es/markets/colombia/gripen-blog/2022/entrenando-a-los-pilotos-de-combate-de-manana
SEFA. (2010). Lineamientos Curriculares Fuerzas Militares. https://www.eslog.mil.co/enio/recurso_user/doc_contenido_pagina_web/800130633_4/605404/sefa.pdf
Torres, T. A. H. (2023). ¿Cuáles son los ejércitos más poderosos de América Latina? El Tiempo. https://www.eltiempo.com/mundo/latinoamerica/cuales-son-los-ejercitos-mas-poderosos-de-america-latina-786229
Wikander, R., & Dahlström, N. (2014). The Multi Crew Pilot Licence - Revolution, Evolution or not even a Solution? https://www.tfhs.lu.se/fileadmin/tfhs/doc/The_Multi-Crew_Pilot_License.pdf