Rhetoric of the body in Santa Bárbara de Baltasar Vargas de Figueroa

Retórica del cuerpo en Santa Bárbara de Baltasar Vargas de Figueroa

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Paola Zambrano Velasco Institución Universitaria Antonio José Camacho
Valentina Andrade Vidal Institución Universitaria Antonio José Camacho
Alberto Vallejo Mosquera Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

The experience of the body, taken as a cultural experience, changes according to the historical, political, social and religious construction to which each individual is exposed. The purpose of this paper is to understand the relevance of visual representations about body and sensory rhetoric which the Church built during the colonial era in the New Kingdom of Granada (Colombia). Starting from the contrast of a painting of the saintly martyrdom, the "Death of Santa Bárbara" by Baltasar Vargas de Figueroa, analyzed iconologically applying the Panofsky method, is intended to show that this discourse is a forerunner of some current bodily praxis, evindencing that the body is a continuous social construction. 

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Paola Zambrano Velasco, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Magíster en Estética e Historia del Arte de la Universidad Jorge Tadeo Lozano. Maestra en Artes Plásticas de la Universidad del Cauca. Líder del grupo de investigación en arte y antropología – GAyA y coordinadora del semillero de investigación Arte & Espacios. 

Valentina Andrade Vidal, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de séptimo semestre del programa de Artes Visuales de la Institución Universitaria Antonio José Camacho.

 

Alberto Vallejo Mosquera, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Maestro en artes plásticas del Instituto Departamental de Bellas Artes. Candidato a Magíster en Historia de la Universidad del Valle. 

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