Conceptions and didactic-mathematical knowledge of the teacher in teaching the concept of function by projects

Concepciones y conocimiento didáctico-matemático del profesor en la enseñanza del concepto de función por proyectos

Main Article Content

Liliana Andrea Potosí Cruz
Emiliano Grueso cardenas
Sandra Esther Suarez Chávez
Abstract

This article communicates the results of a qualitative study carried out with six (6) mathematics teachers from a Higher Education Institution (HEI) in the city of Santiago de Cali-Colombia, which describes their experiences of teaching the concept of mathematical function through four categories. that relate: the training of the mathematics teacher, the curriculum, the mathematical content and the project work model. The research was ethnographic in nature to provide methodological complementarity by crossing various procedural, instrumental and analysis strategies, derived from different methodological references such as: case studies, documentary research, didactic analysis as research methodology and triangulation. The information obtained from the documentary review and the semi-structured interview by guide questionnaire was analyzed through the didactic content analysis of the mathematical concept of function. The results show that not all the teachers in the study were initially trained to be mathematics teachers. But, despite their initial training in different private and public universities and professional programs, they were all trained in the mathematical concept of function during the first semesters of their undergraduate, in courses such as: fundamental mathematics, calculus or related subjects such as physics and the most of them teach the concept of function as they were taught and learned by reproducing traditional, conventional, academic models of psychoeducational approaches such as behaviorism. However, those in professions other than educator teach the concept of mathematical function using course, classroom, or integrative projects. It is concluded that a mathematics teacher who teaches the concept of mathematical function through the project work model must have investigative competence, in addition to the disciplinary and pedagogical component, which impacts the curriculum of programs that train education professionals.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Liliana Andrea Potosí Cruz, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Candidata a Doctor en Educación de la Universidad Santiago de Cali. Magíster en Educación con énfasis en Educación Matemática de la Universidad del Valle. Especialista en Gerencia Educativa con énfasis en gestión de proyectos de la Universidad Católica de Manizales. Licenciada en Matemáticas y Física de la Universidad del Valle. Desde el año 1997 al 2007 docente de matemáticas y física en la educación básica y media de instituciones privadas y oficiales de Cali y sus alrededores. Durante el periodo 2007-2008, capacitadora a nivel nacional del Modelo Educativo de la Media Académica Rural (MEMA RURAL), convenio entre la Universidad de Pamplona y el Ministerio de educación Nacional de Colombia. A partir del año 2009 docente de la Institución Universitaria Antonio José Camacho y desde el 2015 Docente Ocasional Tiempo Completo adscrita al Departamento de Ciencias Básicas y miembro del Grupo de Investigación GISCBA. https://orcid.org/0000-0002-9439-4877

Emiliano Grueso cardenas, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Magíster en la Enseñanza de las Matemáticas de la Universidad Tecnológica de Pereira, Contador Público de la Universidad Libre Seccional Cali. Licenciado en Matemáticas de la Universidad Santiago de Cali, con experiencia docente mayor a 20 años, directivo docente por más de 7 años. Actualmente Docente Ocasional Tiempo Completo de la Institución Universitaria Antonio José Camacho, adscrito al Departamento de Ciencias Básicas y miembro del Grupo de Investigación GISCBA.

Sandra Esther Suarez Chávez, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Magíster en Enseñanza de la Matemática de la Universidad Tecnológica de Pereira (UTP) en convenio con la Institución Universitaria Antonio José Camacho (UNIAJC), Especialista en Gerencia de Proyectos de la Universidad del Tolima en convenio con la UNIAJC e Ingeniera Industrial de la Universidad Autónoma de Occidente. Docente del área de Matemáticas en la UNIAJC desde el año 2007, entre los años 2008 y 2015 fue directora del programa de Articulación Educativa de la UNIAJC, periodo en el cual diseñó y ejecutó varios proyectos con la Alcaldía de Santiago de Cali y convocatorias del Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN), y publicó el libro “La Articulación de los Subsistemas”. En la actualidad, es docente Ocasional de Tiempo Completo del Departamento de Ciencias Básicas de la Institución Universitaria Antonio José Camacho y miembro del Grupo de investigación GISCBA.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |