Analysis of the corporate social responsibility programs in the contractor organizations of a company in the hydrocarbons sector, south-western Colombian headquarters

Análisis de los programas de responsabilidad social empresarial en las organizaciones contratistas de una empresa del sector de los hidrocarburos, sede sur-occidente colombiano

Main Article Content

Juan David Andrade Cortés Institución Universitaria Antonio José Camacho
John Jader Serna Cañaveral Institución Universitaria Antonio José Camacho
José Vicente Berruecos Patiño Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

At the global level, most sectors; Family, business, ecological, political, etc., are looking for that the companies that surround them are increasingly committed and aware that Corporate Social Responsibility is not a norm that must be fulfilled but something that is born of the mission And vision of the organizations in order to contribute to the integral development of the different interest groups.


EH is a company in the hydrocarbons sector, commercialized in natural gas throughout the south-west of Colombia, and its mission is to provide competitive energy solutions in distribution and commercialization of natural gas and complementary services, focused on improving the quality of life of Their users.


At present, the contracting organizations of the company EH of the city of Cali for not being so well-known or not having so much relevance within the economic sectors of the country, can´t be assured if they count or not with an area of ​​CSR, in carrying out this Research monograph and after analyzing the collected data, a clearer vision of the reality of how these companies are constituted are not only constituted to generate utility but as they are projected to future, if in their policies, their culture and as organization they seek the Sustainability of these and their stakeholders.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Juan David Andrade Cortés, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Tecnólogo en Gestión Empresarial y Administrador de Empresas de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Labora en el área de facturación de la empresa Gases de Occidente. Investigador en el Grupo de Investigación GICES. Semillero: Gy-Marketing. Institución Universitaria Antonio José Camacho. 

John Jader Serna Cañaveral, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Tecnólogo en Gestión Empresarial y Administrador de Empresas de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Asistente de ventas Plasticaucho Colombia. Investigador en el Grupo de Investigación GICES. Semillero: Gy-Marketing. Institución Universitaria Antonio José Camacho.

José Vicente Berruecos Patiño, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Administrador de Empresas, Magister en Mercadeo. Director Operativo del Programa Mercadeo y Negocios Internacionales de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Director de semillero Gy-Marketing y docente investigador del Grupo de Investigación GICES de la misma Institución.

References

Betancourt, Betancourt Cardona, Giraldo y Velázquez. (2009). Responsabilidad Social en Grandes Superficies Empresariales. Risaralda.

Burke, E. (s.f.). Shaping a Social Vision.

Comfandi. (2014). http://www.comfandi.com.co/sites/default/files/documentos/documento-de-interes/2014/Noviembre/1_revista_valle_del_cauca_responsable_nov_2009.pdf. Obtenido de http://www.comfandi.com.co/sites/default/files/documentos/documento-de-interes/2014/Noviembre/1_revista_valle_del_cauca_responsable_nov_2009.pdf

Cortina, A. (1998). Democracia Participativa y Sociedad Civil. Una Ética Empresarial.

Empresarios, A. N. (2004). Asociación Nacional de Empresarios.

Góngora Lemos, I., Berruecos Patiño, J. V., Mosquera Castro, A., & Romero Palacios, W. E. (2015). Ética organizacional: Ventaja competitiva para las organizaciones en procesos de RSE. "Gestión experiencia, recopilación y arte". Cali: Institución Universitaria Antonio José Camacho.

ISO. (2017). https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:es. Obtenido de https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:es

Jaimes J., Marín J. y Echeverry S. (2012). Evolución del Concepto de Responsabilidad Social.

Korin, M. (2014). Mapeo de Promotores de RSE en América Latina. Recuperado el 02 de 10 de 2015, de http://www.mapeo-rse.info/promotor/asociaci%C3%B3n-nacional-de-empresarios-de-colombia-andi

OCDE. (2017). http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/. Obtenido de http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/

Organización Internacional de Estandarización. (2010). Suiza: OIE.

Organización Internacional de Estandarización. (20 de junio de 2010). Acerca de: www.iso.org. Obtenido de http://www.iso.org/iso/iso_26000_project_overview-es.pdf

Peña González, Y. (2014). La RSE en el mundo actual, un Recorrido por su Evolución en Diferentes Contextos.

Rauflet, Lozano, Barrera y García. (s.f.). Social responsabilities of the Busiessman.

Rodríguez, S. (16 de 09 de 2015). Obtenido de http://www.eben-spain.org/docs/Papeles/XII/Roberto_Solarte_Rodriguez.pdf

Solarte Rodríguez, R. (2007). Responsabilidad Social Empresarial. Bogotá.

Toro, O., & Rey, G. (1996). Empresa Privada y Responsabilidad Social. Bogotá.

Vegara, M., & Vicaria, L. (2009). Ser o aparentar la Responsabilidad Social Empresarial en Colombia: Análisis organizacional basado en los lineamientos de la Responsabilidad Social Empresarial. Bogotá: Pontifica Universidad Javeriana.

Vives, A. (2015). Una Mirada Crítica a la Responsabilidad Social en Iberoamérica.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |