Factors causing school dropout: application of the regression model at the Institución Universitaria Antonio José Camacho (UNIAJC)

Factores causantes de la deserción escolar: aplicación de modelo de regresión en la Institución Universitaria Antonio José Camacho (UNIAJC)

Main Article Content

Alexander Arévalo Soto Institución Universitaria Antonio José Camacho
Milton Fabián Castaño Muñoz Institución Universitaria Antonio José Camacho
Luis Felipe Ramírez Otero Institución Universitaria Antonio José Camacho
Steev Romero Agredo Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

This article presents the progress of the work carried out within the framework of the research project, based on the Dean's Office of Research of the Institution, which is being carried out by the authors. This project works in the search of determining factors of the student desertion in the University Institution Antonio José Camacho through a mathematical statistical model; a study that, although it has worked in the institution, has not been focused from the probabilistic point of view, with the priority of showing the causes, the behavior and the affectation of this phenomenon.


Using tools provided for descriptive statistical analysis and subsequent confirmatory analysis, it is sought to establish a model that bases the implementation of policies, which allows obtaining the reduction of the aforementioned phenomenon. It is intended to show the advances that allow the necessary tools to understand, in a timely manner, how this phenomenon manifests itself and how it can be offered, not only from the academic sphere, but from multiple states that make up the University.


Currently, this situation is a national problem that affects all levels of education in the country's educational structure. Therefore, this is an appropriate and relevant scenario to establish contexts and clarities that allow us to analyze how the dropout directly affects education; not only in the institution where it is generated, but in the region that seeks to impact, given that education is a cross-cutting issue in the fields of action of a region.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Alexander Arévalo Soto, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Matemático de la Universidad del Valle de 2011, especialista en Finanzas de la Universidad EAFIT y magíster en Administración Financiera de la Universidad EAFIT. Actualmente docente e investigador tiempo completo del departamento de Ciencias Básicas de la Institución Universitaria Antonio José Camacho, miembro del GISCBA y coordinador del SEMOSIMA.

Milton Fabián Castaño Muñoz, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Matemático de la Universidad del Valle, magíster en Economía de la Pontificia Universidad Javeriana. Actualmente docente e investigador tiempo completo del departamento de Ciencias Básicas de la Institución Universitaria Antonio José Camacho y miembro del GISCBA.

Luis Felipe Ramírez Otero, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estadístico de la Universidad del Valle y magíster en Ingeniería de la Universidad del Valle. Docente e investigador tiempo completo del departamento de Ciencias Básicas de la Institución Universitaria Antonio José Camacho y miembro del GISCBA. Es el investigador principal del proyecto en el cual se enmarca este trabajo.

Steev Romero Agredo, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Licenciado en Matemática y Física de la Universidad del Valle y magíster en Economía de la Pontificia Universidad Javeriana. Actualmente es coordinador académico de la sede sur de la Institución Universitaria Antonio José Camacho y miembro del GISCBA.

References

Bean, J. & Metzner, B. (1985). A conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition. Review of educational Research, 55(4), pp. 485-540. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543055004485

Canales, A. y De los Ríos, D. (2018). Factores explicativos de la deserción universitaria. Calidad en la educación, 26.

Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2004). Deserción estudiantil universitaria: Una aplicación de los modelos de duración. Lecturas de Economía, pp. 39-65.

Corbin, J. M. (1998). The Corbin and Strauss chronic illness trajectory model: an update. Research and Theory for Nursing Practice, 12(1), p. 33.

Dohn, H. (1991). Drop-Out in the Danish High School (Gymnasium): An Investigation of Psychological, Sociological and Pedagogical Factors. International Review of Education, 37, pp. 415-428. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00597619

Durkheim, E. (2012). El suicidio: Un estudio sociológico. Madrid, España: Ediciones Akal.

Hernández González, E., Castañeda Gamboa, G. y Trejos Trejos, L. (2014). Incidencias de la interrupción de la formación universitaria en la Institución Universitaria Antonio José Camacho de Cali, Colombia. Revista de Investigaciones UCM, 14(23), 128-140. DOI: https://doi.org/10.22383/ri.v14i1.12

Escobar, N. (2017). Análisis de regresión logística para investigación de mercados. Documentos FCE-CID Escuela de Administración y Contaduría Pública, 18, pp. 2-21.

Giovagnoli, P. (2002). Determinantes de la deserción y graduación universitaria: Una aplicación utilizando modelos de duración. La Plata, Argentina: Universidad de la Plata.

Girón, L. y González, D. (2005). Determinantes del rendimiento académico y la deserción estudiantil, en el programa de Economía en la Pontificia Universidad Javeriana. Economía, gestión y desarrollo, pp. 173-201.

Grupo de análisis, monitoreo y gestión de la información. (2015). Educación superior en cifras. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-350451_recurso_4.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2007). Centro Virtual de Noticias - CVN. Recuperado de http://www.min educación. gov.co/cvn/1665/fo-article-1194-96.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia y Universidad de Antioquia. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Superior. (2015). Boletín Educación Superior en Cifras. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-350451_recurso-_6.pdf

Sistema para la Prevención de la Deserción de la Educación Superior (SPADIES). (2017). Boletín Educación Superior en Cifras. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-268-149.html

Osorio, A., Bolancé, C. y Castillo-Caicedo, M. (2012). Deserción y graduación estudiantil universitaria: una aplicación de los modelos de supervivencia. Revista iberoamericana de educación superior, 3(6), pp. 31-57. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2012.6.55

Pérez, C. (2001). Técnicas estadísticas con SPSS. Madrid, España: Editorial Pearson.

Pérez, C. (2001). Técnicas estadísticas con SPSS, Versión 2. Madrid, España: Editorial Prentice Hall of Pearson.

Porto, A. y Di Gresia, L. (2004). Rendimiento de estudiantes universitarios y sus determinantes. Revista de economía y estadística, Cuarta Época, 42, pp. 93-113. DOI: https://doi.org/10.55444/2451.7321.2004.v42.n1.3800

Spady, W. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1, pp. 64-85. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02214313

Stoetzel, J. (1979). Psicología Social. España: Editorial Marfil.

Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45, pp. 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice in student attrition. The journal of higher education, 53(6), pp. 687 - 700. DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.1982.11780504

Universidad de Antioquia. (2003). Determinantes de la deserción estudiantil en la Universidad de Antioquia. Centro de Investigaciones Económicas.

Vélez, A. y López, J. (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria. Educación y educadores, pp. 177 - 203.

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |