Assessment and competencies as fields of study: a historical view from the twentieth century
La evaluación y las competencias como campos de estudio: una mirada histórica desde el Siglo XX
Main Article Content
This paper focuses on the historical development of the evaluation and competences fields from the twentieth century to contemporaneity. For this, a genealogical and archaeological analysis is conducted to identify discontinuities or ruptures in the milestones of history, especially those that marked a relevant event. It is concluded that the evaluation field in the contemporaneity behaves as a power device that dominates the educational systems in Latin America into geo-political and geo-economic interests, where pedagogical practices are reduced to global market trends. Therefore, the competences field is installed in three emerging categories: quality = educational effectiveness; competence = productive labor; university professional = competent worker. Leaving these structures of power means setting a critical and transformative position of higher education.
Downloads
Article Details
Abreu R. (2003) Un modelo de la pedagogía de la educación técnica y profesional en Cuba. [Tesis doctoral]. Ciudad de La Habana: ISPETP Héctor Alfredo Pineda Zaldivar.
Ball, S. (1990). Foucault y la educación. Disciplinas y saber. London: Routledge
Beneitone, P. et al. (2007) Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe final - Proyecto Tuning - América Latina 2004-2007. Universidad de Deusto.
Bunk (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista europea de formación profesional, 8-14.
Bustamante-Zamudio, G. (s.f.) La moda de las competencias. Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de:
Carta Magna de la Universidad de Bolonia de 1988. Recuperado de: http://www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/spanish
Cinterfor/OIT (1997). Seminario Internacional sobre Formación Basada en Competencia Laboral: Situación Actual y Perspectivas (Guanajuato, México, 1996). Documentos presentados. Montevideo
Comenio, J.A. (1998) Didáctica Magna. (8ª ed.) México: Editorial Porrúa. Recuperado de: http://confedec.org/index.php/documentos/libros/581-didacticamagna/file
Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI. Visión y acción (5-9 de octubre de 1998). París: UNESCO
Consejo europeo de Lisboa. (23 y 24 de marzo de 2000). Recuperado de: http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm
Comunicado de Bergen. (19 y 20 de mayo de 2005). Recuperado de: http://institucional.us.es/eees/formacion/html/bergen_declaracion.htm
Comunicado de Berlín (19 de septiembre de 2003). Recuperado de: http://www.educacion.gob.es/boloniaensecundaria/img/Comunicado_berlin.pdf
Declaración de Bolonia. (19 de junio de 1999). Recuperado de: http://eees.umh.es/contenidos/Documentos/DeclaracionBolonia.pdf
Comunicado de Londres. (18 de mayo de 2007). Recuperado de: http://www.uma.es/eees/images/stories/london.pdf
Comunicado de Praga, (19 de mayo de 2001). Recuperado de: http://tecnologiaedu.us.es/mec2011/htm/mas/2/21/11.pdf
Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. (7-10 de junio de 1994). Salamanca, España: UNESCO. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF
Delors, J. (1993). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Compendio. Paris: Santillana Ediciones Unesco. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
Foucault, M. (1968) Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Argentina: Siglo XXI Editores
Faucault, M. (Jul. – Sep. 1988) El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50 (3), 3-20. DOI: https://doi.org/10.2307/3540551
González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final fase I. Universidad de Deusto. Recuperado de: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
Hernández, E. (2010) Aprendizajes, competencias y rendimiento académico en la titulación de estudios socioculturales de la Universidad de Cienfuegos. Tesis doctoral. Granada
Hersh, L., Rychen, D., Moser, U., & Konstant, J. (1999) Proyectos sobre Competencias en el Contexto de la OCDE. Análisis de base teórica y conceptual. Oficina Federal de Estadística de Suiza, Instituto de Servicios de Estadística de Educación, Universidad de Bern. Recuperado de: http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.59225.downloadList.58329.DownloadFile.tmp/1999.proyectoscompetencias.pdf
Martínez-Boom, A. (2004) De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización educativa en América latina. Barcelona, España: Anthropos
Montoya, M., Vélez de la Calle, C. & Viafara, H. (2013) Las políticas públicas en educación superior en Colombia. 1992 – 2010. Diagnóstico e incidencias en las reformas institucionales. Cali: Editorial Bonaventuriana
Nadeau, M. A. (1988) L’évaluation de programme. Théorie et pratique. Québec: Les Presses de l’Université Laval.
Nussbaum, M. (2012) Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x63g
Peñaloza-Tello, M. & Quiceno-Castrillón, H. (2016) El campo de la evaluación educativa en Colombia. Universidad de San Buenaventura Cali: Editorial Bonaventuriana
Rorty, R. (1996) Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós
Tyler, R. (1973). Principios Básicos sobre el Currículum. Argentina. Editorial Troquel.