Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de Colombia.

Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de Colombia.

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Eva Sandry Andrade Amaya Universidad de la Guajira
María Camila Vence Ricardo Universidad de la Guajira
Mario Alejandro Duarte Orozco Universidad de la Guajira
Abstract

In recent decades there has been an interest in claiming Afro identity in different social, political and educational settings, thus opening ways for the inclusion of their cultural and pedagogical knowledge in the  construction of curricula and curricula for teacher training and professionalization. In this sense, this article proposes to analyze the curriculum of the university regarding the pedagogical formation of students of ethnoeducation in Afro-Colombian society, taking as referents the Educational Projects of the Program of Ethnoeducation of the Universities of La Guajira and Tecnológica of Pereira. For this purpose, a documentary design was used that consisted of the approach of different secondary sources of information (books, research projects, theses, monographs) and other forms of textual production of knowledge. Among the main results, we can highlight the foundation of the curriculum of the Universities of La Guajira and Pereira, where the first indicates that the curriculum is based on the socio-cultural  reality of the region and the department, and the second exposes that the curriculum proposal is oriented in the affirmation of ethnic and cultural identity, and the valuation between ancestral knowledge and science, between the philosophy and the ethnic thought of the communities.

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Eva Sandry Andrade Amaya, Universidad de la Guajira

Egresada del Programa de Licenciatura en Etnoeducación de la Universidad de La Guajira.

María Camila Vence Ricardo, Universidad de la Guajira

Egresada del Programa de Licenciatura en Etnoeducación de la Universidad de La Guajira.

Mario Alejandro Duarte Orozco, Universidad de la Guajira

Sociólogo de la Universidad Popular del Cesar. Magister en Ciencias de la Educación de la Universidad San Buenaventura. Docente tutor del Programa de Licenciatura en Etnoeducación de la Universidad de La Guajira. Miembro del grupo de investigación SMARTGROUP.

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