Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de Colombia.
Currículo y afrocolombianidad en la formación pedagógica de estudiantes de etnoeducación en dos universidades de Colombia.
Main Article Content
In recent decades there has been an interest in claiming Afro identity in different social, political and educational settings, thus opening ways for the inclusion of their cultural and pedagogical knowledge in the construction of curricula and curricula for teacher training and professionalization. In this sense, this article proposes to analyze the curriculum of the university regarding the pedagogical formation of students of ethnoeducation in Afro-Colombian society, taking as referents the Educational Projects of the Program of Ethnoeducation of the Universities of La Guajira and Tecnológica of Pereira. For this purpose, a documentary design was used that consisted of the approach of different secondary sources of information (books, research projects, theses, monographs) and other forms of textual production of knowledge. Among the main results, we can highlight the foundation of the curriculum of the Universities of La Guajira and Pereira, where the first indicates that the curriculum is based on the socio-cultural reality of the region and the department, and the second exposes that the curriculum proposal is oriented in the affirmation of ethnic and cultural identity, and the valuation between ancestral knowledge and science, between the philosophy and the ethnic thought of the communities.
Downloads
Article Details
Areiza, T. (2015). Descolonizar el saber un reto curricular en américa latina (Tesis Maestría). Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1647/l/TANIA%20SOFIA%20AREIZA%20GONZALEZ%20_versi%C3%B3n%20aprobada.pdf
Aristizábal, M. (2012). La irrupción de la teoría curricular a partir de 1960 y su influencia en las reformas educativas en Colombia. Acción Pedagógica 21(1), 28-37. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6223446.pdf
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 Por la cual se expide la Ley General de Educación. Bogotá D.C.: Congreso de la República. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Díaz Sánchez, E. (2015). Reflexiones pedagógicas sobre la formación de docentes en los estudios es colares afrocolombianos. Revista Colombiana De Educación, (69), 183.202. https://doi.org/10.17227/01203916.69rcel83.202 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.69rce183.202
Echeverri, G., & Beatriz, L. (2004). El currículo universitario: una propuesta compleja. Sala del CREDI de la OEI. Recuperado de https://www.oei.es/historico/oeivirt/salacredi/EcheverryBeatriz.pdf
García, F. (2016). Afrocolombianidad en la cátedra de etnoeducación. Una guía para su orientación en el aula. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín, Colombia. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/54657/1/71575901.2016.pdf
Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el curriculum. Madrid, España: Morata. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/serviet/libro?código=408223
Guzmán, E. C. (2016). Etnoeducación afropacífica y pedagogías de la dignificación. Revista Colombiana de Educación (71), 343-360. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n7l/n7lal4.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.71rce343.360
Lao, A. (2013). Empoderamiento, descolonización y democracia sustantiva. Afinando principios ético-políticos para las diásporas Afroamericanas. Revista CS (12), 53-84. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/recs/n12/n12a03.pdf DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i12.1677
Marullo, M., López, A., & Sánchez, B. (2012). El currículo universitario: teoría, actualidad y posiciona miento. EFDeportes.com, Revista Digital (170). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd170/el-curriculo-universitario-teoria-actualidad.htm
Meneses Copete, Y. (2016). La etnoeducación afrocolombiana: conceptos, trabas, patriarcado y sexismo. A propósito de los 20 años de la Ley General de Educación 115 de 1994. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(27), 35-66. https://doi.org/10.19053/01227238.5508 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.5508
Mosquera Mosquera, J. de D. (2015). Aportes de la conferencia "La cátedra de la etnoeducación de la gerencia de negritudes Antioquia la más educada". Medellín, Colombia
Morales, O. A. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. Recuperado de https://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/16490/1/fundamentos_investigacion.pdf
Palacios, E., Hurtado, O., & Benítez, M. (2010). Aprender de la memoria cultural afrocolombiana. Revista
Sociedad y Economía (18), 37-57. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99618003002
Pérez-Concepción, H. R. (2010). La situación del negro en Estados Unidos en la época de la protesta armada de los independientes de color en Cuba. Ciencia en su PC (4), 116-131. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1813/181317854009.pdf
Restrepo, E. (1998). Avatares del negro en la antropología colombiana. Nómadas (9), 191-
Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1051/105114273018.pdf
Rosales, M., Lirio, R., & Kaqui, M. (2017). Construcción del currículo universitario con enfoque por competencias Una experiencia participativa de 24 carreras profesionales de la UNASAM. Revista Iberoamericana de Educación (74), 83-106. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/461813 DOI: https://doi.org/10.35362/rie740609
Universidad Tecnológica de Pereira. (2016). Proyecto educativo del programa-Licenciatura en Etnoeducación. Recuperado de http://mediautp.edu.co/licenciatura-etnoeducacion-y-desarrollo-comunitario/archivos/PEP%20HEQUI.pdf
Universidad de La Guajira. (2010). Etnoeducación, interculturalidad y diversidad. Actualización del Registro Calificado Programa de Licenciatura en Etnoeducación. Riohacha. Recuperado de http://facultades.uniguajira.edu.co/educacion/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&emid=146
Wade, P. (2006). Etnicidad, multiculturalismo y políticas sociales en Latinoamérica: poblaciones afrolatinas (e indígenas). Tabula Rasa (4), 59-81. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/396/39600404.pdf DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.247