Filosofandamos, a learning experience beyond the notebook
Filosofandamos, una experiencia de aprendizaje más allá del cuaderno
Main Article Content
The present article is an attempt to elucidate the impact of the Program of Philosophy with Children and Adolescents (Pfcnna) on the students of the Colegio Americano -Cali. The program is an adaptation that the Colegio Americano -Cali, through its teachers, has achieved in recent years, it based as reference the famous project of Professor Mathew Lipmann entitled Philosophy for Children (FpN). Who against all prognosis founded a program aimed at awakening in children and adolescents amazement as an initial condition of philosophical awakening, by virtue of the teaching work supported by two strategies: novels or guides books and communities of inquiry, phenomena that will be exhibited later.
Downloads
Article Details
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos- Nueva exposición de la relación entre el pensamiento reflexivo y proceso educativo. Buenos Aires: Ediciones Paidós S.A.
Dewey, J. (2004). Democracia y Educación – Una Introducción a La Filosofía de La Educación. Madrid. Ediciones Morata.
Kohan, W. y López, M. (2006). Filosofía y Práctica en Filosofía con Niños y Jóvenes: Experimentar el Pensar, Pensar la Experiencia. Artículo “Filosofía con Niños”: Crónica de una feliz confusión en torno al concepto de experiencia. Páginas 25 a la 32. Buenos Aires – México. Ediciones Novedades Educativas.
Lipman, M. (1976). Lisa. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. (1978). Suki. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. (1989). Mark. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. (1989). Pixie. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. (1992). Kio y Gus. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. (2000). Elfie. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. (2013). El Descubrimiento de Harry. Madrid: Ediciones de La Torre.
Lipman, M. y Sharp, A. M. (1989). En Busca del Sentido. Manual del profesor para acompañar a Pixie. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. (1980). Escribir: Cómo y Por qué. Manual del profesor para acompañar a Suki. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. (1988). Investigación Ética. Manual del profesor para acompañar a Lisa. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. (1990). Investigación Social. Manual del profesor para acompañar a Mark. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. (1993). Asombrándose Ante El Mundo. Manual del profesor para acompañar a Kio y Gus. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. (2001). Poner en Orden Nuestros Pensamientos. Manual del profesor para acompañar a Elfie. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. Et al. (1988). Investigación Filosófica. Manual del profesor para acompañar a El Descubrimiento de Harry. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. (1980). La Filosofía en el Aula. Madrid: Ediciones La Torre.
Lipman, M. Sharp, A.M. Oscayan, F.S. (1998). La Filosofía en el Aula. Madrid. Ediciones La Torre.
Mejía, A. F. (s.f.). Filosofía para Niños y Niñas Desde sus Novelas. 209-233. Publicado en http://soph.ups.edu.ec/documents/2515411/2516519/Art8_Filosofia_ninos.pdf
Peña, F. (2010). La Mayéutica de Sócrates. Mentes Abiertas. Recuperado de https://mentesalternas.com/2010/05/la-mayeutica.html el 15 de octubre de 2016
Peñas, P. (s.f.) Filosofía para Niños – Un estudio para su aplicación. Revista Electrónica de la Asociación Andaluza de Filosofía. S.v. 1-25. Publicado en www.elbuho.aafi.es
Pineda, D. A. (2007). Checho y Cami. Programa de Educación Filosófica. Bogotá.