The competence approach and educational processes in the Institución Universitaria Antonio José Camacho (UNIAJC): a critical reading and an innovative and alternative curricular work hypothesis to the conception and practice in use
El enfoque de competencia y los procesos educativos en La Institución Universitaria Antonio José Camacho (UNIAJC): una lectura crítica y una hipótesis de trabajo curricular innovadora y alternativa a la concepción y práctica en uso
Main Article Content
The article socializes critical reflections on the issue of education by competences, made since 1995, once they were introduced in Colombia, through the SENA (1995-1996), and later, after 2000, in the international education system. In the Institution, the subject is under examination, first in the context of the Papyrus project (2008-2010) and since 2012, once the Pedagogical Model was developed (2013) and, more recently, in 2017, with the process of Curricular Resignification, which took as one of its referents the Competency Approach assumed by the UNIAJC (2016). Historical moments that constitute here only a link of mooring that gives continuity to the later reflection. From this perspective, conceptual considerations are revealed as a preamble, justification and access to the new approach proposed. In effect, attention is focused on the educational problem that brings or conceals the word, on the innovation that may or may not introduce the training processes and, at the same time, invites the study and consequent academic debate that is necessary in the present educational conditions that the world and the country are experiencing, which has to do with the great concerns that the term competition has aroused both in its insertion in the labor and educational fields, specifically in the university. On the other hand, in this problematic context of discussion, emerges the need, determined at the same time for theoretical and practical educational, social, economic and political reasons, to reinvent education, the model of Colombian university, where the relationship between society, university and Knowledge is of the greatest importance.
Downloads
Article Details
Aczel, A. D. (2004). Entrelazamiento. Madrid: Drakontos Crítica
Ander-Egg, E., (1994). Interdisciplinariedad en educación. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata
Apple, M. W. (2008). Ideología y currículo. Madrid: Ediciones Akal, S. A.
Aristóteles (2018). Metafísica. Barcelona: Plutón ediciones X, s, I. Tercera Edición
Bachelard, G. (1978). La formación del espíritu científico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores S. A.
Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Editorial Gedisa, S. A.
Bartra, R. (2010). Antropología del cerebro. La conciencia y los sistemas simbólicos. México D. C.: Fondo de Cultura Económica. Pre-Textos.
Brito A., J. G. (2014). Pensamiento conceptual y pensamiento crítico. Revista Internacional Magisterio (66).
Bustamante Z., G., y otros. (2002). El concepto de Competencia II. Una mirada Interdisciplinar. Bogotá, D. C.: Sociedad Colombiana de Pedagogía. Alejandría Libros.
Bustamante Z., G. (2003). El concepto de Competencia III. Un caso de recontextualización. Las “competencias” en la educación colombiana. Bogotá, D. C.: Sociedad Colombiana de Pedagogía. Alejandría Libros
Caicedo L., H. (2017). Neuroaprendizaje. Una propuesta educativa. Bogotá, D. C.: Ediciones de la U.
Capra, F. (2015). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: Editorial Anagrama, S. A.
Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Barcelona: Editorial Anagrama, S. A.
Chomsky, N. (1977). Problemas actuales en teoría lingüística. Temas teóricos de la gramática generativa. Madrid: Siglo XXI Editores.
De Almeida, M. D. C. (2008). Para comprender la complejidad. México, Hermosillo, Sonara: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, A.C.
De Sousa S., B. (2013). Una epistemología del SUR: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México, D. F.: CLACSO Coediciones, Siglo xxi Editores, S. A. de C. V.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana Ediciones, UNESCO.
De Zubiría S., M. (1996). Instrumentos y Operaciones Intelectuales: Aplicaciones al aula. Mentefactos II. Módulo 5. Santafé de Bogotá: Fundación Alberto Merani para el desarrollo de la inteligencia.
De Zubiría S., J. (2014). Cómo diseñar un currículo por competencias. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio
Díaz B., Á. (2005). Enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? México, D. F.: UNAM. Claves. 7. Perfiles Educativos. Documento PDF obtenido de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211102
Díaz B., Á. (2003). Currículum. Tensiones conceptuales y prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5 (2). Obtenido de: http://redie.uabc.mx/vol5no2/contenido-diazbarriga.html
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México, D. F.: Siglo XXI. Editores, S. A.
Freire, P. (2009). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México, D. C.: Siglo XXI Editores, S. A.
Gallego B., R. (2000). El problema de las competencias cognoscitivas. Una discusión necesaria. Bogotá, D. C.: Universidad Pedagógica Nacional.
Gallego B., R. & Pérez M., R. (2003). El problema del cambio en las concepciones epistemológicas, pedagógicas y didácticas. Bogotá, D. C.: Universidad Pedagógica Nacional.
Garciandía I., J. A. (2005). Pensar sistémico. Una introducción. Bogotá, D. C.: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Gimeno S., J. (1998). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Gimeno S., J. (2009). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Ediciones Morata.
Gimeno S., J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Ediciones Morata.
González, J. P., Reyes, R., y otros. (2003). La transformación educativa. Consideraciones. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación
Hernández R., C. A. y otros. (2017). Interdisciplinariedad: Un desafío para transformar la universidad del siglo XXI. Santiago de Cali: Programa Editorial. Universidad Autónoma de Occidente
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2012). Plan Estratégico de Desarrollo 2012 -2019. Cali: UNIAJC.
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2013). Modelo Pedagógico Institucional. Cali: UNIAJC.
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2015). Proyecto Educativo Institucional. Cali: UNIAJC.
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2016). Enfoque de Competencia. Un concepto propio, innovador, potente y sistémico para los procesos educativos. Cali: UNIAJC
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2017). Proceso de Resignificación Curricular. Cali: UNIAJC
Instituto de Estadística de la UNESCO. (2011). Manual operativo CINE 2011.Directrices para clasificar programas nacionales de educación y certificaciones relacionadas. UNESCO-2015 para la edición española. Recuperado de http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-2011-operational-manual-guidelines-for-classifying-national-education-programmes-and-related-qualifications-2015-sp.pdf
Izaguirre S., M. H. (2017). Neuroproceso de la enseñanza y del aprendizaje. Metodología de la aplicación de la neurociencia en la educación. Bogotá D. C.: Alfaomega Colombiana S. A.
Kaku, M. (2014). El futuro de nuestra mente. El reto científico para entender, mejorar y fortalecer nuestra mente. Bogotá D. C.: Debate
Kosko, B. (1995). Pensamiento Borroso. La nueva ciencia de la lógica borrosa. Barcelona: Crítica. Grijalbo Mondadori S. A.
Kursanov, G. A. (1966). El materialismo dialéctico y el concepto. México 16, D. F.: Editorial Grijalbo, S. A.
Lévy-Leblond, J-M. (2002). Conceptos contrarios o el oficio de científico. Barcelona: Tusquets Editores, S. A.
Maldonado, C. E. & Gómez, N. A. (2011). El mundo de las ciencias de la complejidad. Una investigación sobre qué son, su desarrollo y sus posibilidades. Bogotá, D. C.: Editorial Universidad del Rosario.
Maldonado, C. E. (2016). Complejidad de las ciencias sociales. Y de otras ciencias y disciplinas. Bogotá, D. C.: Ediciones desde abajo.
Maturana R., H. (2002). El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones, S. A.
Maturana, R., H. & Varela G., F. (1996). El Árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Max-Neef, M., Elizalde, A., Hopenhayn, M. (1986). Desarrollo a Escala Humana. Una opción para el futuro. Santiago de Chile: CEPAUR.
Mejía J., M. R. (2006). Educación(es) en la(s) globalización(es). Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Bogotá, D. C.: Ediciones desde abajo
Montoya V., J. (2016). El campo de los estudios curriculares en Colombia. Bogotá D. C.: Universidad de Los Andes.
Moreno, O., T. (2010). Competencias en educación. Una mirada crítica. México: Revista Mexicana de Investigación Educativa, RMIE. Vol. 15. NUM. 44. Reseña.
Moriello, S. A. (2013). Ciencias de la Complejidad. Una breve introducción. Buenos Aires: Nueva Librería
Morin, E. (1988). El Método III. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Ediciones Cátedra, S. A.
Morin, E. (2001). Los Siete Saberes Necesarios para la Educación del Futuro. Bogotá D. C.: Mesa Redonda Magisterio. UNESCO
Morin, E. (2009). El Método. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid: Ediciones Cátedra
Morin, E. (2010). ¿Hacia el abismo? Globalización en el siglo XXI. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica.
Morin, E. & Delgado D., C. J. (2018). Reinventar la Educación. Abrir caminos a la metamorfosis de la humanidad. Bogotá D. C.: Multiversidad Mundo Real: Ediciones desde abajo.
Puche N., R. (2009). ¿Es la mente no lineal? Cali: Programa Editorial Univalle.
RTVC; Señal Colombia (productores). (2018). Llinás: El cerebro y el universo [Documental]. Colombia: Alianza Colciencias y Señal Colombia.
Toro G., J. & Yepes S., M. (2018). El cerebro del siglo XXI. Bogotá, D. C.: Editorial El Manual Moderno.
Torp, L. & Sage, S. (2007). El Aprendizaje Basado en Problemas. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Uribe M. C. (2012). La interdisciplinariedad en la universidad contemporánea: Reflexiones y estudios de caso. Bogotá, D. C.: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Zabalza Beraza, M. (2011). Innovar en tiempos de crisis. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(2), 9. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2010.6192 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2010.6192
Zambrano L., A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.