Experiencia del proceso de modelación matemática como estrategia didáctica en la enseñanza de la matemática financiera.
Experiencia del proceso de modelación matemática como estrategia didáctica en la enseñanza de la matemática financiera.
Main Article Content
The objective of this article is to present the development of a research experience based on the process of mathematical modeling as a didactic strategy of learning in financial mathematics. Once the problem that people present in the financial training process when using the basic mathematics tools has been identified, the difficulty in making didactic transpositions between the financial concept and the mathematical relationships that it contemplates becomes evident. The study findings were obtained from a methodological triangulation, where the quantitative and qualitative methods allowed to observe some academic needs of the students of the third semester of the Faculty of Business Sciences of the Antonio José Camacho University Institution (UNIAJC), in the first period of 2017, which were the path to plant a comprehensive Work Guide that unites the basic concepts of mathematics required in financial mathematics. The results of the process in this experience, problems a positive impact after the application of the Guide in financial mathematics courses.
Downloads
Article Details
Alaniz, B., Camara, V., Mas, M., y Pagura, M. (2006). Una Investigación sobre modelación matemática en la enseñanza de matemática financiera: límites y posibilidades. Santa Fe, Argentina. Aula Universitaria, 1(8), 103-109. DOI: https://doi.org/10.14409/au.v1i8.1033
Biembengut, M., y Hein, N. (2000). Modelagen matematica no ensino. Sao Paulo, Brasil. Editora Contexto.
Carazo, A., y Brey, R. (2012). Errores en el aprendizaje de las Matemáticas Financieras. Enseñanza de las ciencias, 30(2), 73-92. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v30n2.20
D´Amore, B. (2011). Didáctica de la matemática. Bogotá, Colombia. Didácticas Magisterio.
Edel, R., y García, A. (2009a). Innovar el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas financieras: Aplicación de la triada didáctica E-T-S. Trabajo presentado en el X congreso nacional de investigación educativa. Veracruz, México. Área 7 entornos virtuales de aprendizaje.
Edel, R., y García, A. (2009b). Un modelo didáctico basado en el diseño de simuladores: el caso de la matemática financiera. Alcances y posibilidades de incorporación de la ESAD: Experiencias más recientes en México y Centroamérica. Guanajuato, México. Revista del consejo de Ciencias y Tecnología del estado de Guanajuato, 46(4).
García, J. (2008). Matemáticas Financieras con ecuaciones de diferencia finita. Bogotá, Colombia. Pearson Prentice Hall
Grueso, E. (2017). Propuesta didáctica a través de la modelación matemática en matemática financiera para los estudiantes de ciencias empresariales de la UNIAJC (tesis de maestría). Universidad Tecnológica de Pereira e Institución Universitaria Antonio José Camacho, Cali, Colombia. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/153513307.pdf
Institución Universitaria Antonio José Camacho. (2013). Modelo pedagógico Institucional. Cali: Institución Universitaria Antonio José Camacho.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
OECD. (2017). PISA 2015 Results (Volume IV): Students’ Financial Literacy. http://dx.doi.org/10.1787/9789264270282-en DOI: https://doi.org/10.1787/9789264270282-en
Villa, J. (2007). La modelación como proceso en el aula de matemáticas: Un marco de referencia y un ejemplo. Revista Tecno-Lógicas, 19(1), 63-85. DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.505