Systematization of a pedagogical experience in the classroom. The dialogue of knowledge and interculturality as pillars in the training of leaders and subjects
Sistematización de una experiencia pedagógica en el aula. El diálogo de saberes y la interculturalidad como pilares en la formación de líderes y sujetos
Main Article Content
In this article, the challenge of thinking about the process of training leaders and subjects through the dialogue of knowledge is presented. In this sense, a teaching experience is reflected, from the culture and identity of the individuals in formation. They think about their knowledge, feelings and actions and propose the meaning that education should charge from the systematization of a teaching experience as a process of reflection and critical and self-critical interpretation about classroom practice.
Downloads
Article Details
Anónimo. (2018). Entre miedos y caricias. Obra inédita.
Anónimo. (2018). Y Dios me hizo mujer. Obra inédita.
Agudelo Cely, N. C. y Estupiñán Quiñones, N. (2009). La Sensibilidad Intercultural en Paulo Freire. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (13), 85-100.
Canals, A. (2003). La gestión del conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya. http://www.uoc.edu/dt/20251/index.html
Castaño, M. M., Ortiz, H., y Palacio, Z. (2019). Liderazgo y Emprendimiento en la Uniajc hacia una nueva perspectiva. Cali: Institución Universitaria Antonio José Camacho.
Donado, L. G. (2007). Procesos metacognitivos de estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje (tesis de maestría). Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.
Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En: L. B. Resnik (ed.). The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Freire, P. (1998). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
Glaser, R. (1994). Learning theory and instruction. En: G. D'Ydewalle, P. Eelen y B. Bertelson (eds.). International perspectives on psychological science (Vol. 2) NJ: Erlbaum.
Martínez, F. J., Peñalver A. y Salamanca J. (2003). Gestión estratégica del conocimiento. Obtenido de https://auip.org/images/stories/DATOS/PublicacionesOnLine/archivos/gestionconocimiento.pdf
Mejía, M. R. (2007). La sistematización como proceso investigativo o la búsqueda de la epistemede las prácticas. Revista Internacional Magisterio (33). Obtenido de http://www.cepalforja.org/sistem/sistem_old/sistematizacion_como_proceso_investigativo.pdf
Ministerio de Cultura de Colombia. (2009). Política de Diversidad Cultural. Obtenido de https://www.mincultura.gov.co/ministerio/politicas-culturales/de-diversidad-cultural/Documents/07_politica_diversidad_cultural.pdf
Panikkar, R. (2006). Paz e interculturalidad, una reflexión filosófica. España: Herder Editorial.
Samper, M. D. (2004). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporaneas. Bogotá: Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual.
Soro, M. B. (2001). Estrategias metacognitivas y de aprendizaje: estudio empírico sobre el efecto de la aplicación de un programa metacognitivo, y el dominio de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de E.S.O, B.U.P y universidad (tesis de doctoriado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.
Unesco. (01 de 03 de 2020). Unesco. Recuperado de https://es.unesco.org/creativity/interculturalidad