Systematization of a pedagogical experience in the classroom. The dialogue of knowledge and interculturality as pillars in the training of leaders and subjects

Sistematización de una experiencia pedagógica en el aula. El diálogo de saberes y la interculturalidad como pilares en la formación de líderes y sujetos

Main Article Content

Mónica María Castaño Castaño Institución Universitaria Antonio José Camacho
Lady Jhoanna García García Institución Universitaria Antonio José Camacho
Alberto José Echeverría Reina Institución Universitaria Antonio José Camacho
Ana María Becerra Ocampo Institución Universitaria Antonio José Camacho
Henry Alonso Ocampo Marín Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

In this article, the challenge of thinking about the process of training leaders and subjects through the dialogue of knowledge is presented. In this sense, a teaching experience is reflected, from the culture and identity of the individuals in formation. They think about their knowledge, feelings and actions and propose the meaning that education should charge from the systematization of a teaching experience as a process of reflection and critical and self-critical interpretation about classroom practice. 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies View

Mónica María Castaño Castaño, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Profesional en Gestión Cultural y Comunicativa, Universidad Nacional de Colombia. MSc (C) en Derechos Humanos y Cultura de paz, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia. Docente Ocasional Tiempo Completo, Institución Universitaria Antonio José Camacho, Colombia. Directora del Programa de Liderazgo y Emprendimiento, Institución Universitaria Antonio José Camacho, Colombia.

Lady Jhoanna García García, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Ingeniera Física, Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. MSc. en Instrumentación Física, Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Docente Hora Catedra, Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia.

Alberto José Echeverría Reina, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Ingeniero Mecatrónico, Universidad Autónoma de Occidente, Colombia. Especialista en Automatización de Procesos Industriales, Universidad de los Andes, Colombia. Msc. Energías Renovables y Eficiencia Energética, Universidad a Distancia de Madrid, España. Docente Tiempo Completo, Institución Universitaria Antonio José Camacho, Colombia.

Ana María Becerra Ocampo, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Licenciada en Artes Visuales de la Universidad del Valle, Colombia. Diplomado en Formación para la primera infancia Universidad San Buenaventura, Colombia.

Henry Alonso Ocampo Marín, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Administrador en Salud, Institución Universitaria Antonio José Camacho, Colombia. MBA (C) Administración y dirección de empresas, Escuela de Negocios Europea de Barcelona ENEB en convenio con la Universidad Isabel I, España. Docente Hora Cátedra, Institución Universitaria Antonio José Camacho, Colombia.

References

Anónimo. (2018). Entre miedos y caricias. Obra inédita.

Anónimo. (2018). Y Dios me hizo mujer. Obra inédita.

Agudelo Cely, N. C. y Estupiñán Quiñones, N. (2009). La Sensibilidad Intercultural en Paulo Freire. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (13), 85-100.

Canals, A. (2003). La gestión del conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya. http://www.uoc.edu/dt/20251/index.html

Castaño, M. M., Ortiz, H., y Palacio, Z. (2019). Liderazgo y Emprendimiento en la Uniajc hacia una nueva perspectiva. Cali: Institución Universitaria Antonio José Camacho.

Donado, L. G. (2007). Procesos metacognitivos de estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje (tesis de maestría). Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.

Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En: L. B. Resnik (ed.). The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.

Freire, P. (1998). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Glaser, R. (1994). Learning theory and instruction. En: G. D'Ydewalle, P. Eelen y B. Bertelson (eds.). International perspectives on psychological science (Vol. 2) NJ: Erlbaum.

Martínez, F. J., Peñalver A. y Salamanca J. (2003). Gestión estratégica del conocimiento. Obtenido de https://auip.org/images/stories/DATOS/PublicacionesOnLine/archivos/gestionconocimiento.pdf

Mejía, M. R. (2007). La sistematización como proceso investigativo o la búsqueda de la epistemede las prácticas. Revista Internacional Magisterio (33). Obtenido de http://www.cepalforja.org/sistem/sistem_old/sistematizacion_como_proceso_investigativo.pdf

Ministerio de Cultura de Colombia. (2009). Política de Diversidad Cultural. Obtenido de https://www.mincultura.gov.co/ministerio/politicas-culturales/de-diversidad-cultural/Documents/07_politica_diversidad_cultural.pdf

Panikkar, R. (2006). Paz e interculturalidad, una reflexión filosófica. España: Herder Editorial.

Samper, M. D. (2004). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporaneas. Bogotá: Fundación Internacional de Pedagogía Conceptual.

Soro, M. B. (2001). Estrategias metacognitivas y de aprendizaje: estudio empírico sobre el efecto de la aplicación de un programa metacognitivo, y el dominio de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de E.S.O, B.U.P y universidad (tesis de doctoriado). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Unesco. (01 de 03 de 2020). Unesco. Recuperado de https://es.unesco.org/creativity/interculturalidad

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |