Effects of Hilit on the risk of falling and functional abilities in the elderly

Efectos del Hilit sobre el riesgo de caída y las habilidades funcionales en el adulto mayor

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Ricardo Gonzalez-Murillo Institución Universitaria Antonio José Camacho
Diego Fernando Afanador Institución Universitaria Antonio José Camacho
Patricia Alexandra García-Garro Institución Universitaria Antonio José Camacho
Abstract

Aging, due to all its effects on the systems of the human being, brings with it a greater risk of falls, consolidating itself as the second most frequent cause of death due to involuntary trauma worldwide, for which reason it is categorized as a substantial health problem. public. Physical exercise in Older Adults (AM) has shown to be useful in reducing the risk of falls, improving quality of life, functionality, independence, mobility and increasing the ability to carry out Basic Activities of Daily Living. . The primary objective of this study was to determine the effects of HILIT training on fall risk and functional abilities in physically active MAs. For this, a non-randomized clinical trial was carried out, with a sample obtained for convenience from two AM sports centers, consolidating a Control Group (CG) (n = 20) and an Experimental Group (GE) (n = 20). The findings show that when comparing the EG with the CG there were statistically significant changes at the post-intervention time (p<0.05) in the variables Vo2Max, execution time of the Rockport test, Tinetti scale and in the domains of general health, physical function, bodily pain, vitality, the average of the physical component and the average of the mental component of SF-12v2. These results suggest that the HILIT is useful in reducing the risk of falls, improving the functional abilities of MAs, and contributing to the Decade of Healthy Aging.

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Ricardo Gonzalez-Murillo, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Estudiante de Licenciatura en Ciencias del Deporte y la Educación Física y miembro del semillero de investigación IDEAS, adscrito al grupo de investigación y pedagogía GIP de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. Educador deportivo enfocado en el área de deporte y salud con amplia experiencia y conocimiento en planeaciones deportivas individuales y colectivas de musculación, crossfit, funcionales y aplicaciones específicas de diferentes disciplinas deportivas.

Diego Fernando Afanador, Institución Universitaria Antonio José Camacho

Fisioterapeuta de la Universidad del Cauca. Especialista en Terapia Manual Ortopédica de la Universidad de La Sabana. Master en Actividad Física y Salud de la Universidad Internacional de Andalucía en coordinación con la Universidad Pablo de Olavide, España. Miembro del subcomité de programa de la especialización en Terapia Manual Ortopédica de la Universidad de La Sabana. Docente tiempo completo e investigador del grupo de investigación ZIPATEFI de la Fundación Universitaria del Área Andina. Docente hora cátedra e investigador del Grupo de Investigación en Pedagogía (GIP) adscrito a la Facultad de Educación a Distancia y Virtual de la Institución Universitaria Antonio José Camacho.

Patricia Alexandra García-Garro, Institución Universitaria Antonio José Camacho

  Licenciada en Educación Física y Deportes de la Universidad del Valle, Magíster en Investigación y Docencia en Ciencias de la Actividad Física y la Salud de la Universidad de Jaén y estudiante de tercer año del Doctorado Interuniversitario en Cuidados Integrales y Servicios en Salud (universidades participantes Universidad de Lérida, Universidad central de Catalunya y Universidad de Jaén), miembro activo del Grupo de Investigación en Pedagogía GIP, líder del semillero de Investigación IDEAS.  
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