Socioeconomic effect of social isolation by covid-19 in students of the bachelor of early childhood education 2022-1 of the Institución Universitaria Antonio José Camacho
Efecto socioeconómico del aislamiento social por Covid-19 en estudiantes de Licenciatura en Educación Infantil 2022-1 de la Institución Universitaria Antonio José Camacho
Main Article Content
The research analyzed the socioeconomic effects due to social isolation by COVID-19 of the students of the Bachelor of Early Childhood Education 2022-1. Where we will ask ourselves: How does the presence of (COVID-19) impact the attitudes and psychosocial, economic and cultural behaviors of the students of the Antonio José Camacho University Institution with a Degree in Early Childhood Education 2022-1? The sample was obtained by a cross-sectional descriptive observational study and was made up of men and women, who study or work and of different socioeconomic levels. The need for a modality centered on the person who learns is recognized, which requires focusing teaching as a learning orientation process, where the conditions are created so that students not only appropriate knowledge, but also develop skills, form values and acquire strategies that allow them to act independently, committed and creative, in order to deal with the situation that is currently being experienced worldwide and thus solve the problems that they will have to face in the future.
Downloads
Article Details
Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A. y Rebello, G. (2020). Segregacion educativa en tiempos de pandemia: balance de las acciones iniciales durante el aislamiento social por el Covid-19 en Argentina. Revista internacional de educacion para la justicia social, 9(3), p.p.25-43. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_002/12111.
Girón, G. (2020). Aislamiento social por covid-19: efectos en la salud mental y socioeconómicos en estudiantes de administración en salud de una institución universitaria, santiago de cali 2020. Cali: Universidad del Valle.
Guerrero, A., Rojas, C. y Villafañe, C. (2019 ). Impacto de la educación virtual en carreras de pregrado del Área de Ciencias de la Salud. Una mirada de las tecnologías frente a la educación. [especialización, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/14845/3/2019_impacto_educacion_virtual.pdf.
Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (Cuarta Ed.) (2014). Metologia de la investigacion. 87.191.86.244/rceis/registro/Metodología%20de%20la%20Investigación%20SAMPIERI.pdf
Ministerio de Salud y Protección (2020). Colombia confirma su primer caso de COVID-19. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Colombia-confirma-su-primer-caso-de-COVID-19.aspx
Murillo, J. y Martínez-Garrido, C. (2017). Estimación de la magnitud de la segregación escolar en América Latina Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), pp. 11-30. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281052678001.pdf
Organización Panamericana de la Salud, OPS/OMS (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia#:~:text=La%20epidemia%20de%20COVID%2D19,un%20gran%20n%C3%BAmero%20de%20personas.
Organización Panamericana de la Salud/OMS. (2021). Volveremos a abrazarnos: el inicio de la vacunación contra la COVID-19 en Colombia marca el comienzo de una nueva era de prevención. https://www.paho.org/es/noticias/24-2-2021-volveremos-abrazarnos-inicio-vacunacion-contra-covid-19-colombia-marca-comienzo
Reyes, G. (2001). Principales teorías sobre el desarrollo económico y social. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, (4), p.p. 1-23. https://www.redalyc.org/pdf/181/18100408.pdf, 18 .
Sandoval, J. y Hernández Castro, G. (2018). Crítica a la teoría del capital humano, educación y desarrollo económico. Revista Ensayos Pedagógicos, 3(2), p.p. 137-160. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/11329
Torres, A., Botero, J. y Tamayo, C. (2020). Efectos socioeconómicos y sociales del COVID-19 y alternativas de política: un análisis para Medellín y el AMVA. https://www.eafit.edu.co/escuelas/economiayfinanzas/noticias-eventos/Paginas/efectos-economicos-sociales-COVID-19-alternativas-de-politica--analisis-para-medellin.aspx
Unesco Iesalco-OMS. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf